18. 6. 2018, 6:04

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Výpalné z připojení? Nefunkční řešení neexistujícího problému


Kulturní paušál, neboli daň z připojení k Internetu, vybíraná nositeli kopírovacího monopolu, je nápad, který existuje nejméně desetiletí, ale který se dosud neuskutečnil. Je k tomu důvod. Tato myšlenka vypadá na první pohled až příliš jednoduše a dokonce i atraktivně, ale jakmile se začnete zabývat detaily a chcete formulovat konkrétní návrh, uvědomíte si její nedostatky.



1. 8. 2011
Vybírání peněz je jedna věc. Můžete diskutovat o tom, jestli je fér nutit lidi, kteří vůbec nic nestahují, k tomu, aby stejně platili. Možná vás také zajímá, co dělat s několika internetovými připojeními, která má typická rodina i odpovědi na další podobné otázky. Ty ale necháme stranou.

Ta pravá zábava začíná tehdy, když máte rozhodnout o tom, jak tyto peníze rozdělit.
 
Televizní a rozhlasové pořady: chudým brát a bohatým dávat

Když založíte platby umělcům na tom, co se hraje v televizi a v rádiu, většina peněz půjde do kapes zavedených umělců, kteří na tom jsou již teď dobře. Tímto způsobem funguje současný systém poplatků z prázdných disků a různých elektronických zařízení.

Jedním z nejpřitažlivějších rysů Internetu přitom je, že menší a dosud nezavedená umělecká představení mohou najít své diváky, přestože se nehrají v televizi nebo v rádiu. Toto je tzv. efekt dlouhého chvostu. Na současném trhu je možné získat zákazníky pomocí mnoha specializovaných produktů, ne jenom díky několika dobře známým jako dříve, a malá představení tvoří dohromady velký podíl toho, co se z Internetu stahuje.

Zatím nezavedení umělci tvoří skupinu, kterou by chtěla podporovat většina lidí. V první řadě kvůli kulturní rozličnosti, kterou přináší a dále prostě protože si uživatelé uvědomují, že tito umělci potřebují peníze. Pokud poplatky z připojení rozdělíme podle hranosti v televizi a rádiu, tito umělci dostanou jen nepatrnou část z vybraných peněz. Fandové rovněž budou mít méně peněz na jejich podporu, protože budou muset zaplatit „kulturní výpalné" a samozřejmě kvůli němu omezí své osobní rozpočty na kulturu a zábavu.

Výsledkem by tak snadno mohl být systém, který snižuje příjem chudých umělců a dává peníze těm, kteří již bohatí jsou.

Alternativa, ke které se přiklání většina podporovatelů jednotné daně z připojení, je místo toho měřit, co se vlastně prohlíží a poslouchá na Internetu, a stanovit poplatky na základě těchto čísel. To ale vede k dalším problémům.

Miliardy na pornografii

35 % materiálů stažených z Internetu je pornografie. Na pornografii je ale úplně stejný kopírovací monopol jako na jiná audiovizuální díla. Jestli máme chápat platby ze systému jednotné sazby za stahování děl spadajících pod kopírovací zákon, jako „kompenzaci“, pak by mělo být 35 % těchto peněz po právu přiděleno pornografickému průmyslu. Opravdu myslíte, že by politici měli vytvořit takový systém?

Já osobně nemám nic proti pornografii jako takové. Je to oblíbený způsob zábavy a nevidím na ní nic špatného, ale nemyslím si, že potřebuje miliardy z dotací nařízených státem. V průběhu dějin toto odvětví mnohokrát dokázalo, že je schopné stát na vlastních nohách...

Jestli ale chcete vyloučit pornografii ze systému poplatků z připojení pro kulturu, potom budete muset založit „Evropskou radu morálky a dobrého vkusu“ nebo nějakou podobnou instituci na to, abyste mohli definovat hranici mezi pornografií a uměním. Navíc, a to je důležitější, nemůžete déle používat argument, že paušální poplatek je „kompenzace“ a že je spojen s „ochranou autorů“.

Spíše se tak stává v lepším případě náhodnou kulturní dotací, v případě horším potom jen rozmarným uchvácením peněz.

Zaplňování sítí

Je technicky možné docela přesně měřit, co se sleduje na Internetu. Někteří lidé sice vyslovili obavy, že by to mohlo vést k narušování soukromí, ale v tomto případě to já osobně nevidím jako neřešitelné. Stačí, aby měření bylo „dostatečně dobré“, takže není nutné sledovat každé jednotlivé internetové stahování, které každý člověk dělá. Lze docela jednoduše navrhnout takový systém, pomocí kterého získáte dobrou statistiku i bez narušování soukromí.

Ale v okamžiku, kdy začnete vyplácet peníze na základě statistiky stahování, uživatelé změní své chování. Když dnes máte rád umělkyni, která vydala nové album, stáhnete si to album jednou, abyste ho mohli poslouchat. Ale když budete vědět, že vaše oblíbená umělkyně dostane peníze podle toho, kolikrát je toto album staženo, uvědomíte si, že můžete pomoci této umělkyni tím, že stáhnete album znovu a znovu.

Nic vás to nestojí a to dokonce ani když ho stáhnete tisíckrát nebo milionkrát. Můžeme tedy očekávat, že se to fanoušci naučí velmi rychle zneužívat. Víme, že fanoušci opravdu milují své idoly a chtějí, aby se jim dařilo i ekonomicky. Jestli to jediné, co pro to musí udělat, je spustit třířádkový skript na svém počítači, spousta jich to udělá.

Počet stahování typu „chci pomoci svému oblíbenému umělci“ bude ve skutečnosti omezen jen kapacitou internetové infrastruktury. Jinými slovy: s paušální platbou na kulturní díla se Internet změní v trvalou zácpu nepotřebného provozu. Nebude záležet na tom, kolik peněz utratí „backbone providers“ (správci hlavních internetových tratí) za zvyšování kapacity – ta nová se okamžitě opět zaplní.

Zdroj příjmu pro pisatele virů

Počítačové viry jsou dnes stále problém, přestože je ve skutečnosti pro jejich pisatele dost obtížné vydělat si svými zločinnými aktivitami peníze. Cílem počítačového viru je obvykle instalace zadních vrátek, aby se váš počítač stal částí takzvaného „botnetu“ (skupiny až tisíců nakažených počítačů), se kterým si tvůrce viru může dělat co chce.

Vlastník botnetu může prodat své služby zločincům, kteří chtějí posílat spam nebo páchat různé druhy pokročilých podvodů, ale pokud pisatel virů nemá konexe na organizovaný zločin, není pro něho jednoduché konvertovat své programátorské schopnosti na hotové peníze. Ale to se s paušálním poplatkem z připojení změní.

V podstatě vše, co vlastník nelegálního botnetu potřebuje, je přítel, který nahrál písničku, která spadá pod kopírovací monopol. Může pak přikázat tisícům počítačů v botnetu, aby opakovaně stahovaly tuto písničku. Tato stáhnutí budou mít kvůli paušálních plateb  automaticky za následek platbu hotových peněz příteli, který vlastní kopírovací monopol k dané písničce.

Policie by možná byla schopna odhalit tuto zločinnou činnost v její nejprimitivnější podobě a zastavit ji, ale je lehké si představit, jak by rafinovanější zločinci mohli toto schéma propracovat k dokonalosti. Systém paušálních plateb vytvořený na základě automatické statistiky stahování by vypumpoval miliardy eur za rok. Tím by se stal velmi lukrativním terčem pro zločince. Psaní škodlivých počítačových virů by se stalo mnohem výnosnější činností, než jakou je dnes.

Především tu ale žádný problém není!

Existují i další argumenty proti jednotné daňové sazbě na kulturní díla, ale já je přeskočím a přejdu přímo k tomu konečnému a velmi pozitivnímu.

Není zde žádný problém k řešení.

Internet je revoluční technologie, která mění mnohé z předchozích podmínek kulturního průmyslu. Úkolem zákonodárců a politiků není chránit staré obchodní modely či vynalézat nové. Avšak jsou zodpovědní za to, aby ve společnosti umožnili nové kultuře vzkvétat a aby tvořivým lidem dali možnost vydělat si peníze v oboru, ve kterém pracují.

Před deseti lety bylo masivní sdílení souborů na Internetu novým fenoménem. Tehdy bylo možná rozumné chtít vědět, jak tato nová technologie ovlivní tržní podmínky pro umělce a tvůrce. Také snad bylo na místě obávat se, zda bude možné vydělat peníze kulturní tvorbou, bez čehož by se produkce kultury ve společnosti dramaticky snížila.

Dnes tomu rozumíme lépe. Víme, že se rodí víc kultury než kdykoliv v minulosti, a že lidé, kteří předpovídali „konec hudby“ nebo podobné katastrofické scénáře, prostě neměli pravdu. Vzniká stále více studií, které ukazují, že umělci si v době sdílení souborů vydělávají víc peněz než před ní. Nahrávací firmy kvůli sdílení souborů ztrácejí zisky, ovšem umělci z něj profitují.

Pro umělce nikdy nebylo lehké se uživit. Internet ale otevřel tvořivým lidem, kteří chtějí najít publikum, nové možnosti. Navíc už nemusí zaprodat své duše velkým firmám, kontrolujícím všechny distribuční kanály. To je velmi pozitivní změna pro umělce a tvůrce. Změna z perspektivy kulturní i ekonomické.

Není třeba kohokoli odškodňovat za to, že je díky technologickému pokroku svět lepší místo k životu.

Zdroj: Christian Engström, Pirátský europoslanec

 
 




Datum: 1. 8. 2011, Autor: přeložil Martin Fišer
Přečteno: 4893x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře k článku

1. 8. 2011 spacebender Presumpce viny

Anketa
Používáte pro přístup k Internetu WiFi?

Ano
83% (1344)
 

Ne
16% (259)
 


Nejnovější články

16. 1. 2015 | 78727
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.
12. 10. 2014 | 33402
Zvolbovaní Piráti
22. 7. 2014 | 5752
Americké lhaní -základní prostředek politiky
30. 4. 2014 | 33240
Facebook je konec. Konec japonec.
2. 4. 2014 | 8054
Evropa je naše moře
1. 4. 2014 | 2181
Pirátské noviny mají nové sponzory
16. 3. 2014 | 20111
Zrození České pirátské strany
30. 6. 2013 | 6246
Rozhovor k rozšíření autorského zákona
27. 6. 2013 | 344
Kramaření v Kramářově vile a co bylo příčinou
16. 6. 2013 | 5414
Korupce je podstatou současného politického systému.

Internet
články v rubrice

16. 1. 2015 | 78722
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.
24. 4. 2013 | 417
CISPA aneb šmírování internetových uživatelů opět na scéně
30. 1. 2013 | 1796
FISA aneb Jak se Barack Obama změnil ve Velkého Bratra
22. 12. 2012 | 184
Za zavřenými dveřmi OSN při pokusu o přivlastnění internetu
12. 12. 2012 | 448
Hacktivističtí hrdinové z GhostShell a důvody pro jejich boj
8. 12. 2012 | 142
Doporučení OSN, o kterých ani nevíte
25. 11. 2012 | 182
Šmírování a matematika
6. 11. 2012 | 1900
CRYPTOPARTY: Šifrování coby virál
19. 10. 2012 | 1699
STOP INDECT
24. 6. 2012 | 2325
Poslanci hlasovali podle televize, šmírování by schválili i jako ústavní zákon
23. 3. 2012 | 3251
Shromážděná osobní data budou vždy nakonec zneužita proti občanům.
22. 3. 2012 | 4100
Jak lobby mediálního průmyslu a držitelů autorských práv postupně vytváří dystopickou budoucnost Velkého Bratra.
27. 2. 2012 | 11650
My, děti Sítě
25. 2. 2012 | 952
Na Facebooku probíhá protest proti ACTA, spamují se stránky parlamentních stran
18. 2. 2012 | 17544
Ondřej Neff: Akce Anonymous považuji za legitimní způsob odporu
17. 2. 2012 | 27042
Anonymous napadli další weby americké vlády
8. 2. 2012 | 67201
Cenzura a represe mohou lidem otravovat život, ale nikdy nevyhrají, píše Mladá fronta DNES
6. 2. 2012 | 2556
Anonymous získali data ODS
2. 2. 2012 | 507
Web ODS hacknut, Anonymous vyzývají k odporu
1. 2. 2012 | 1211
TOP 09 otevřeně podporuje ACTA
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 78727
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 33402
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 5752
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33240
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.