21. 6. 2018, 10:45

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Jak televize diskriminují veřejnou dopravu


Čtete noviny? Díváte se na zprávy? Zamysleli jste se někdy na tím, kolik nám toho napovídají o tom, jak nutně potřebujeme nové dálnice, kolik desítek miliard je nutné investovat do tunelů pod Prahou, kolik zase bylo na silnicích mrtvých, jak se správně řídí a jak je drahý benzín a povinné ručení?




14. 5. 2011
O reklamě na nějaké to božsky dokonalé a absolutně bezpečné auto pro ty nejsprávnější borce před zprávami ani nemluvě. A všimli jste si, že o hromadné dopravě – a to nejen té železniční – toho moc neřeknou? Protože autem nejezdím a problematika benzínu, dálnic a povinného ručení je mi cizí, zatímco veřejnou dopravu využívám denně, rozhodl jsem se si své dojmy ověřit přesněji než odposlechem zpráv u večeře.

Postup měření

Jako relace typická pro každou z našich tří hlavních televizí bylo zvoleno jejich hlavní zpravodajství, které vysílají mezi sedmou a osmou hodinou večerní. U ČT 1 to byly Události vysílané od 19:00 do 19:35, u televize Nova Televizní noviny vysílané od 19:30 do 19:55 a u televize Prima Zprávy vysílané od 18:55 do 19:20. Jiné relace, týkající se sportu nebo v případě Primy oddělené VIP zprávy a krimi zprávy byly ignorovány.

Zprávy byly nahrávány po dobu 9 dnů u ČT 1 a 8 dnů u Primy a Novy (původní snahu zachytit jeden nepřerušený týden narušil kolaps a reinstalace měřicího počítače).

U každé epizody byla změřena přesná délka relace a ta očištěna o čas spotřebovaný znělkami, rekapitulacemi, odkazy na jiné pořady nebo loučením se moderátorů a jejich povídáním si mezi sebou. Byl tak získán tzv. „čistý čas“, ke kterému byly vztaženy procentuální podíly času věnovaného jednotlivým tématům. Byly rozlišeny 3 typy témat:
  • Vlaky, hromadná, cyklistická a pěší doprava (dále HD)
  • Osobní auta a kamióny (dále IAD)
  • Ostatní témata, tj. většina času
Pokud se daná zpráva nedala přiřadit jednoznačně pouze k jednomu tématu, byla započítána polovinou svého času ke každému z obou témat, jichž se týkala.

Výsledky byly vyjádřeny v procentech času daného tématu z celkového čistého času zpráv pro každou televizi. Totéž bylo vypočteno pro všechny tři televize úhrnem, kde se každá televize podílela přesně jednou třetinou, aby byl kompenzován vliv rozdílné délky zpráv u jednotlivých televizí a vliv jedné epizody navíc u ČT 1.

Dále byl spočítán celkový počet jednotlivých zpráv pro každou televizi a každý druh tématu a to vyhodnoceno v procentech shodně s předcházejícím odstavcem.

Výsledky

Zjištěné výsledky potvrdily, že mé dojmy se od reality neliší. Zatímco veřejnoprávní ČT 1 věnovala IAD téměř trojnásobek času ve srovnání s HD, u komerčních televizí byl tento nepoměr ještě vyšší – u Primy 11:1 a u Novy dokonce 21:1. V následující tabulce a na obrázcích je možno vidět, kolik procent z celkového vysílacího času nebo z celkového počtu zpráv bylo věnováno které kategorii. Více podrobností naleznete v tabulce s podklady [ODS/XLS].




podíl z času v % (v grafech)

podíl z počtu zpráv v %
IAD
HD
IAD
HD
ČT 1
9,5
3,4
9,0
3,9
Nova
10,6
0,5
8,6
0,8
Prima
8,2
0,8
9,2
0,8
celkem
9,4
1,6
8,9
1,8










Zhodnocení

Zatímco komerční televize si v zásadě mohou vysílat co chtějí (nebo co je zadáno?) a objektivitou se mohou případně ohánět jako třešničkou na dortu v rámci reklamní sebechvály, situace veřejnoprávní České televize je odlišná: Jako u služby ve veřejném a nekomerčním zájmu by zde byla na místě jistá vyváženost. I když je ve srovnání s komerčními televizemi o hodně lepší, přesto stále jsou jednotlivé druhy dopravy prezentovány ve značném nepoměru 2,8:1 ve prospěch IAD.

To dokresluje také fakt, že jediný pořad o železnici – ve vedlejším vysílacím čase a pouze jednou měsíčně vysílaný „Svět na kolejích“ byl před více jak rokem bez náhrady zrušen. Tento pořad navíc spíše než serióznější informování o železnici připomínal agitku našeho nejmenovaného největšího železničního dopravce a organizace, které se má o státní (a tedy naše) koleje starat, spojenou s tipy pro turisty. I to bylo jistě prospěšné, ale bylo to málo.

Výše uvedené je navíc o to více závažné, o co více se ruší osobní doprava při každoroční změně jízdního řádu na jedné trati za druhou s následujícími snahami o rušení lokálních tratí nejlépe takovým způsobem, aby se to veřejnost ani nedozvěděla. Více podrobností k výše řečenému se dozvíte například v následujících odkazech.

Odkazy

Tabulka s podklady [ODS/XLS]

28.2.2011 Zrušením lokálek ušetříme za údržbu – to má být vtip?
/?c_id=32861

17.2.2011 Praha utratí nejvíce peněz za nejméně účinná dopravní řešení
http://dopravni.net/mhd/9378/praha-utrati-nejvice-penez-za-nejmene-ucinna-dopravni-reseni/

10.2.2011 Naděje pro Horní Slavkov
http://dopravni.net/zeleznice/9291/nadeje-pro-horni-slavkov/

14.11.2010 Rušení tratí, už zase?
http://dopravni.net/zeleznice/8226/ruseni-trati-2/

20.10.2010 Ministerstvo dopravy začalo rušit tratě – možná legálně, určitě nefér
/?c_id=32631

20.10.2010 Bárta nechce úsporu zadarmo – rušení tratí bude stát miliardu
http://blisty.cz/art/55098.html

18.10.2010 Ministerstvo dopravy ruší 7 tratí navzdory zájemcům o převzetí
http://www.zelpage.cz/zpravy/7909

14.3.2010 Loučení s vlaky do Dobrušky aneb co bylo, je a možná s tratí 028 bude
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003453-Louceni-s-vlaky-do-Dobrusky-aneb-Co-bylo-je-a-mozna-s-trati-028-bude/

Další užitečné odkazy

1) Jan Keller: O povaze automobilové kultury, Sociologické nakladatelství, 1998

2) Automobilismus, jeho sociologické souvislosti a důsledky
http://www.antiskola.eu/referaty_cz/index.php?page=show_detail&come_from=list&id=18163&cast=1
 




Datum: 14. 5. 2011, Autor: Pavel Prchal
Přečteno: 6816x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře k článku

22. 5. 2011 Václav Š. David Tohle je stará známá věc
19. 5. 2011 KPL Klub přátel lokálek
16. 5. 2011 benzin Mne prijde horsi...;
16. 5. 2011 Xeelee Re: Mne prijde horsi...;
16. 5. 2011 Pavel Prchal Hromadná odpověď
17. 5. 2011 jzvc Re: Hromadná odpověď
18. 5. 2011 Pavel Prchal Hromadná odpověď II
16. 5. 2011 mp výpovedná hodnota?
15. 5. 2011 Jan Krupička
14. 5. 2011 Roj Průzkum je to zajímavý
14. 5. 2011 Okolojdoucíí Re: Průzkum je to zajímavý
16. 5. 2011 jzvc Re: Re: Průzkum je to zajímavý
17. 5. 2011 Robert Re: Re: Re: Průzkum je to zajímavý
14. 5. 2011 stat grafy

Anketa
Používáte pro přístup k Internetu WiFi?

Ano
83% (1344)
 

Ne
16% (259)
 


Nejnovější články

16. 1. 2015 | 79336
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.
12. 10. 2014 | 33403
Zvolbovaní Piráti
22. 7. 2014 | 5754
Americké lhaní -základní prostředek politiky
30. 4. 2014 | 33240
Facebook je konec. Konec japonec.
2. 4. 2014 | 8054
Evropa je naše moře
1. 4. 2014 | 2181
Pirátské noviny mají nové sponzory
16. 3. 2014 | 20111
Zrození České pirátské strany
30. 6. 2013 | 6246
Rozhovor k rozšíření autorského zákona
27. 6. 2013 | 344
Kramaření v Kramářově vile a co bylo příčinou
16. 6. 2013 | 5414
Korupce je podstatou současného politického systému.

Piráti
články v rubrice

12. 10. 2014 | 33403
Zvolbovaní Piráti
30. 4. 2014 | 33240
Facebook je konec. Konec japonec.
2. 4. 2014 | 8054
Evropa je naše moře
1. 4. 2014 | 2181
Pirátské noviny mají nové sponzory
16. 3. 2014 | 20111
Zrození České pirátské strany
28. 4. 2013 | 63525
Zkorumpované banky, zkorumpovaný kopírovací průmysl: Jaktože můžou externalizovat své obchodní problémy?
1. 4. 2013 | 260
Je konec
16. 3. 2013 | 377
Piráti zvou příznivce k otevřenému překladu knihy CryptoParty Handbook
8. 3. 2013 | 922
Evropský parlament bude příští úterý hlasovat o zákazu veškerého porna v "médiích". Ano opravdu. Podnikněme okamžitou akci!
3. 3. 2013 | 5812
Guerilla Open Acces Manifesto: Otevřme přístup sami
14. 2. 2013 | 193
Jsou nároky isify a LogiCallu z vymáhání práv k fotografiím oprávněné?
14. 2. 2013 | 118
Nové Pirátské dvanáctero aneb jak se z toho nezbláznit
10. 2. 2013 | 421
Soud pro lidská práva: Tresty za sdílení souborů jsou porušením lidských práv
20. 1. 2013 | 40286
Sledujuseriály.cz opět v provozu
7. 1. 2013 | 10154
Kampaň za referendum na Praze 7
1. 1. 2013 | 50165
Novoroční řeč pirátského kapitána Ivana Bartoše
19. 12. 2012 | 5078
Kulatý stůl iniciativ 17.12.2012
16. 12. 2012 | 462
Britská bitva o Pirátskou zátoku
6. 12. 2012 | 159
Piráti nabízejí místa ve volebních komisích pro volbu prezidenta
30. 11. 2012 | 224877
Lidé si přejí zrušit OSA
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 79336
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 33403
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 5754
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33240
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.